Mattallrikar

Publicerad 27 augusti 2014

Ät lunch med alla sinnen

Glöm snabblunch på stående fot eller en smörgås vid skrivbordet. Mycket finns att vinna på att göra lunchen till en meditativ matpaus. Mindful eating är den senaste hälsotrenden.

En av fyra svenskar hoppar över lunchen en eller flera gånger i veckan. Främsta anledningen är stress, visar en ny undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Viktväktarna. Men att hoppa över lunchrasten driver snarare på stressen.

– Måltiden är en viktig del av arbetsdagen, då du får en paus, kommer bort från stressen och får ny energi. Att hoppa över lunchen gör dig fysiskt trött, på dåligt humör och gör att du inte orkar prestera så bra som när du får näring och vila, säger Åsa Palmkron Ragnar, läkare och medicinskt ledningsansvarig vid Alnarps rehabiliteringsträdgård på Sveriges Lantbruksuniversitet.

Hennes råd för att komma tillrätta med stressen är att göra lunchen till en meditativ matpaus. Att vara närvarande i måltiden och äta med alla sinnen.

– Ät sakta och koncentrera dig på vad du äter, ta in maten med alla sinnen, se färger, dofta, känn smaken, det ökar njutningen och gör att vi tillgodogör oss näringen bättre, säger Åsa Palmkron Ragnar.

I höst kommer hennes bok ”Mindful eating” i samarbete med socionomen Katarina Lundblad. Tillsammans har de även tagit fram en kurs i ämnet. Mindful kommer från mindfulness, medveten närvaro, vilket handlar om att vara och leva i nuet och sakta ner på tempot.

– Ofta när man är stressad slänger man bara i sig maten och känner varken vad den smakar eller när man blir mätt. Det tar 20 minuter innan mättnadssignalerna når hjärnan. Mindful eating stoppar autopiloten, säger Åsa Palmkron Ragnar.

Vinsterna, menar hon, är bättre hälsa. Mindful eating gör att man blir mer medveten om vad man äter, man äter långsammare och automatiskt sundare. Metoden används inom sjukvården vid hälsoproblem med både under- och övervikt.

– Att hoppa över lunchen driver bara på stressen ytterligare. Att äta medvetet tillsammans med arbetskamraterna gör att puls och blodtryck går ner och motverkar stress. Det gör att du både mår och orkar bättre resten av dagen, säger Åsa Pamkron Ragnar.

Mindful eating:

  • Dra ner på tempot vid måltiden.
  • Fokusera på maten och känn hur den smakar.
  • Ta in maten med alla sinnen, se den, lägg märke till färger och former, känn dofter och smak.
  • Tugga varje tugga länge.
  • Lägg ner besticken mellan varje tugga.
  • Ha trevligt sällskap av arbetskamrater under lunchen. 

Så många hoppar måltider:

  • 39 procent hoppar över en måltid en eller flera gånger i veckan.
  • 25 procent hoppar över lunchen en eller flera gånger i veckan.
  • 32 procent av de som hoppar över lunchen gör det pga stress.
  • 46 procent av de som hoppar över lunchen gör det pga av att de inte är hungriga.
  • 17 procent hoppar över frukosten en eller flera gånger i veckan.
  • 16 procent hoppar över middagen en eller flera gånger i veckan.
  • 56 procent äter aldrig eller oftast inte mellanmål.

Margaretha Eldh

Taggar: LivsstilMå bra