Chokladpralin och kakaoböna

Publicerad 5 januari 2015

Chokladen rena medicinen

Sugen på något gott när mörkret faller på eftermiddagen? Unna dig en bit choklad – helst varje dag. Den är rena hälsomedicinen.

Att låta en mörk chokladbit smälta på tungan är både avkopplande och belönande, samtidigt som den syresätter kärlen, dämpar stress och lindrar smärta hos framförallt kvinnor.

– De hälsobringande effekterna gäller den mörka chokladen med en kakaohalt på mer än 70 procent, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi.

En rad studier visar på kakaons positiva effekter på vår hälsa. En av de senaste amerikanska studierna om kakaobönan visar att choklad är rena medicinen. Men det gäller att se upp, all choklad är inte nyttig.

I vissa har man rensat bort de nyttiga antioxidanterna på grund av den bittra smaken.

– Ju högre kakaohalt desto mer nyttigheter innehåller chokladen, den är rik på både vitaminer, mineraler och antioxidanter, enligt Charlotte Erlanson-Albertsson.

Choklad är bra för hälsan på flera olika sätt. Det bruna guldets välsmakande ämnen befriar oss från stress och är bland annat bra för blodtrycket, förbättrar cirkulationen och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.

Choklad har även en smärtstillande effekt, framförallt hos kvinnor. En undersökning visar att kvinnor, som utsatts för tryck, kände mindre smärta efter att ha ätit chokladkex. Smärtlindringen beror på att opiater frisätts i kroppen när man äter choklad.

Charlotte Erlanson-Albertsson tycker gott att vi kan unna oss en bit choklad om dagen.

Håller man sig till 37 gram mörk choklad om dagen är det optimalt.

 

Så funkar det › 10 bra saker med choklad 

Dessa fördelar med att äta choklad gäller för mörk choklad med en kakaohalt på minst 70 procent:

  • Är naturligt anti-depressiv 
    Kakao innehåller en rad viktiga aminosyror, bland annat tryptofan som tillverkar signalsubstansen Serotonin, som i hjärnan reglerar ilska, aggression, humör och sömn.

  • Sänker blodtrycket
    Mörk choklad innehåller nyttiga antioxidanter, bland annat olika polyfenoler. De stimulerar kvävgas som är ett ämne som finns naturligt i blodet. När kvävgasen ökar slappnar blodkärlen av och blodtrycket minskar.

  • Höjer lusten
    Choklad innehåller tryptofan som är byggstenen till serotonin. När du äter choklad ökar nivåerna av signalsubstansen serotonin i hjärnan som reglerar sexlusten. Dessutom visar studier att choklad har samma plushöjande effekt som kyssar.

  • Ger en kick
    Kakao innehåller koffein, teofyllin och teobromin som gör oss piggare.

  • Sänker kolesterolet
    Kakaosmöret har positiv effekt på de goda fettsyrorna och sänker det onda kolesterolet.

  • Bra för hjärtat
    Regelbundet intag av kakao minskar risken för blodproppar, stroke och hjärtinfarkt med upp till 50 procent. Forskare har undersökt personer som drabbats av hjärtinfarkt och kommit fram till att de har låga nivåer av magnesium. Rå kakao innehåller höga halter av magnesium.

  • Tunnar ut blodet
    Kakaons flavonoider motverkar att blodet koagulerar och förhindrar blodkroppar att klibba ihop, och då kan inte heller proppar bildas.

  • Motverkar åderförkalkning
    Mörk choklad innehåller en hög halt av katechiner. De har många positiva och livsviktiga egenskaper, bland annat håller de blodkärlen rena från plack.

  • Ökar insulinkänsligheten
    Tack vare flavonoiderna i kakaon förbättrar choklad insulinkänsligheten. Det gör att choklad skyddar mot exempelvis diabetes.

  • Boostar immunförsvaret
    Kakao är rik på antioxidanter och vitaminer som A, B1, B2 och E, mineraler, kalcium, järn, zink och magnesium samt krom, som minskar sockersuget.

Chokladkonsumtion

1 Schweiz 11 kg/år

2 Belgien 8,4 kg/år

3 Tyskland 8,2 kg/år

Europasnitt 5,5 kg/år

Sverige 5 kg/år

 

Margaretha Eldh

Taggar: Må bra