Måttband för mun

Publicerad 17 november 2014

Vilken diet är du?

Att hålla sig i form är viktigt och många testar dieter som 5:2, GI och LCHF. En av tre svenskar följer en diet. Frågan är om det kan gå ut över arbetet? Och kan chefen sätta stopp för medarbetare som jobbar på fastande mage?

Hör du till dem som hoppat på den senaste trenddieten 5:2? I så fall är du inte ensam. En av tre svenskar följer någon diet, kvinnor oftare än män. I topp ligger den populära 5:2, tätt följd av lågfettsdieten GI och dess motsats LCHF. Det visar en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

Frågan är om arbetsgivaren kan ha några synpunkter på att anställda fastar två arbetsdagar i veckan?

– Vare sig du väljer att arbeta på tom mage eller följer en lågfettsdiet, har du som arbetstagare en skyldighet att vara lojal med arbetsgivaren och göra de uppgifter du är satt att göra. Kan man inte det blir det ett bekymmer, säger Lars Nordfors, chefsjurist på Företagarna.

Han menar att det inte borde vara något problem för arbetsgivaren att anställda går på olika dieter. Men visst kan chefen ha synpunkter på att man är i så dåligt skick att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter på ett fullgott sätt.

– Man kan ju tänka sig att du inte presterar på topp dagen efter du åkt Vasaloppet, sovit dåligt eller om du dubbelarbetar. Är du trött och i dåligt skick på grund av att du inte sköter din mathållning uppstår ett dilemma. Oavsett orsak, är det upp till medarbetaren att ta sitt ansvar, säger Lars Nordfors.

Arbetstagaren har, menar han, skyldighet att vara helt transparant med sin situation. Allrahelst i de yrken där en diet kan utgöra en fara.

– Man förutsätter att där det krävs att man ska prestera med precision och absolut skärpa, exempelvis kirurger, piloter och yrkeschaufförer, ska den anställde se till att vara i form för att klara sitt uppdrag, säger Lars Nordfors.

Arbetsmiljöarbetet värnar om såväl den fysiska och psykiska hälsan. Frågan är om det kan påverka humöret att jobba med tom mage?

Eva Wolke är dietist på Länssjukhuset i Kalmar och skeptisk mot bristen på dokumentation av långtidseffekterna av dieten 5:2. Just nu pågår en studie på Karolinska Institutet, som studerar de positiva effekterna av dieten, som förbättrade blodfetter och blodtryck.

– Förespråkarna menar att det är bra för kroppen att två dagar i veckan äta betydligt mindre. Det ska bli spännande att ta del av den nya studien, säger Eva Wolke.

Det finns anledning, anser hon, att tänka till innan varför man hoppar på en diet och vad kroppen mår bra av. De flesta är lätta att följa eftersom de håller sig till få livsmedel och strukturerade mängder.

– Många testar flera olika dieter på rad med syftet att gå ner i vikt, men de passar bara kortare perioder. Om man har en tendens till ätstörningar kan det vara lätt att hamna fel med 5:2, att man utökar de kalorisnåla dagarna för att man på kort sikt känner sig lättare och mår bra av det, säger Eva Wolke.

Det bästa är att hålla sig till Livsmedelsverkets rekommendationer att äta allsidigt och varierat för att ge kroppen vad den behöver, menar hon.

– Det är betydligt bättre men är svårare eftersom råden är så allmänna.

Fakta

5:2
Går ut på att man fastar två dagar i veckan då man minimerar kostintaget till en fjärdedel av det normala dagsintaget, cirka 500 kalorier för kvinnor och 600 för män. Måltiderna kan spridas ut över dagen eller ätas som ett huvudmål.

LCHF
Dieten går ut på att helt undvika kolhydrater och ersätta det förlorade energiintaget med fett och protein.

Very low calorie diet
Man dricker pulverdrinkar som innehåller 500–800 kcal per dag. De innehåller mycket protein och mindre andel fett. 

GI
Man äter en blandad kost där kolhydraterna har ett lågt glykemiskt index.

Lågfettkost
Man äter blandad kost med lågt fettintag, max 20 gram fett om dagen.

Många följer en diet

15 procent följer 5:2-dieten

  7 procent följer GI-dieten.

  5 procent följer lågfettsdiet.

  4 procent följer LCHF.

  3 procent följer ett särskilt viktminskningsprogram.

 

Margaretha Eldh

Taggar: LivsstilMå bra