Promenad på hösten

Publicerad 19 november 2014

Så klarar du höstmörkret

Känner du dig trött och hängig? Då är du inte ensam. Höstmörkret gör att många vill gå i ide tills vårsolen tittar fram. Men misströsta inte. Med enkla åtgärder och ändrade rutiner klarar du den mörka årstiden galant.

Det anser Torbjörn Åkerstedt på Stressforskningsinstitutet i Stockholm. I likhet med de flesta tycker han att hösten kan vara både svår och tung, men genom att vistas utomhus så mycket som möjligt blir dagarna lättare.

– Dagsljuset är oslagbart eftersom det aktiverar hjärnan medan mörkret gör att vi får mer insöndring av melatonin. Detta i sin tur trycker ner ämnesomsättningen och gör att vi känner oss tröttare. Var därför ute även om det är grått och mulet, men tänk på att ljus är något vi bör få oss till livs så tidigt som möjligt på dagen.

All form av fysisk aktivitet aktiverar hjärnan och påverkar välbefinnandet, men många tillbringar hellre fritiden framför datorn eller surfplattan. Detta är direkt skadligt eftersom skärmarna sänder ut ett kortvågigt blåaktigt ljus som stör produktionen av sömnhormon, vilket i sin tur innebär att vi sover sämre och blir tröttare på morgonen.

– Bristen på input av rätt ljus vid rätt tid på dygnet kan leda till problem för den biologiska klockan och därmed orsaka sömnstörningar, säger Torbjörn Åkerstedt som konstaterar att det finns flera behandlingar för att komma tillrätta med problem som beror på höstmörkret.

Med hjälp av regelbundna doser av konstgjort starkt ljus tidigt på dagen, mer än 2000 Lux, kan man få kroppens biologiska klocka att ticka i takt med tiden. När ljuset når ögats näthinna får hjärnan signaler om att minska produktionen av melatonin.

Samtidigt får vi en extra dos av stresshormonet kortisol som sätter fart på kroppen. Vi blir pigga och alerta och redo för dagens utmaningar.

– Även medicinering kan användas för individer med stark säsongbetingad depression.

Så klarar du höstmörkret 

  • Vistas utomhus dagtid.
  • Var fysiskt aktiv.
  • Tänd lampor på dagen inomhus, dämpa belysningen på kvällen.
  • Använd inte datorn, surfplattan eller smarta telefoner på kvällen.
  • Sov tillräckligt.

Peter Fredriksson

Taggar: Må bra