Kvinna som har svårt att sova

Publicerad 5 november 2014

Oro ger sämre sömn

Oroar du dig för att inte kunna sova ordentligt? Då spär du sannolikt på dina egna sömnproblem, visar en ny doktorsavhandling från Örebro universitet. Men det finns flera sätt att få en bättre sömnkvalitet.

Annika Norell Clarke har gjort en djupdykning i hur våra egna tankar påverkar hur bra eller dåligt vi sover. I tre studier visar hon på att det finns mycket som tyder på att det är just själva oron för sömnen som är det stora problemet.

– Inom sömnforskningen har man tidigare sett på oro för sömnen som ett symtom på sömnproblem snarare än som en tänkbar orsak, säger hon och tillägger att personer som har sömnstörningar ofta har ohjälpsamma uppfattningar som stör deras förmåga att varva ned när de vill sova.

En djupt rotad oro för den egna sömnen kan dessutom göra att man inte vågar testa nya förhållningssätt eller sömnvanor, och då blir det ett hinder om man deltar i till exempel psykologisk behandling för insomni.

– Som klinisk psykolog har jag sett att man kan behöva behandla oron och de ohjälpsamma föreställningarna kring sömnen, och inte bara etablera nya vanor.

Annika Norell Clarke konstaterar att de stora befolkningsstudier som genomförts på senare år pekar på att fler och fler sover allt sämre.

– Vad det beror på kan man spekulera i, men det så kallade 24-timmarssamhället brukar ofta anges som orsak. Det vill säga att vi har obegränsad tillgång till media och underhållning och dessutom är nåbara dygnet runt både när det gäller arbete och sociala kontakter. Det finns ingen naturlig tidpunkt eller dag som vi får vila oss. Vi kan shoppa dygnet runt på nätet, hitta samtalspartners dygnet runt och nås av våra vänners uppdateringar på sociala medier dygnet runt.

Detta är ett stort problem för framförallt tonåringar, som egentligen behöver sova lika mycket som barn i tioårsåldern, men som sällan får den mängden sömn.

– Dels börjar skolan tidigare på morgonen än tonåringarnas inre klocka skulle vilja att de steg upp, dels så är de i en självständighetsperiod där umgänge med vänner är viktigare än vad föräldrarna säger. Inne på ett stängt tonårsrum kan det förekomma chattande, spelande och surfande långt in på natten eftersom det inte finns någon naturlig tidpunkt då tillgången till internet eller tv stängs av.

Så hanterar du oro kring sömn

  • Tänk på att det inte farligt att sova dåligt då och då. Hur mycket sömn vi behöver är väldigt individuellt. 
  • Om du tycker att du sover för lite men ändå orkar med det du vill på dagen så får du tillräckligt med sömn.
  • Var snäll mot dig själv. Om du inte somnar när du vill, låt bli att anklaga dig själv eller bli arg. Starka känslor gör det ännu svårare att somna.
  • Skaffa dig information om hur sömn fungerar, det finns mycket litteratur i ämnet.

Fotnot: Avhandlingen "Cogito ergo insomnis; I think, therefore I am sleepless" omfattar tre studier av sömnlöshet.

Peter Fredriksson

Taggar: StressPsykisk hälsaSömn