Publicerad 21 oktober 2015

Bra mål för bra start

Hälsa

En bra frukost ska ge dig energi för att klara av förmiddagen, men också att få ämnesomsättningen att fungera normalt. Man brukar räkna med att frukosten ska innehålla mellan 20 och 25 procent av ditt dagliga kaloriintag.

Om du äter en bra frukost får du också i dig en fjärdedel av de vitaminer och mineraler vi behöver. Men ännu viktigare än vad äter är vad du INTE äter. Socker på morgonen är inte bara dåligt i sig, det drar också igång ett sötsug som kommer att vara dagen ut och göra det lätt att hamna i en dålig spiral av sötsaker och snabbmat när blodsockret åker berg- och dalbana.

Framför allt är det frukostflingor, fruktyoghurt och juice som kan vara veritabla sockerbomber. Genom att äta grovt bröd, havregrynsgröt och osötad musli får du dessutom i dig mer järn och genom att äta bär och hel frukt i stället för juice får du också i dig fibrer, förutom att undvika sockret.

Enkelt kan man säga att en bra frukost består av något ur var och en av dessa fyra grupper:

  • Grovt bröd, havregrynsgröt, fullkornsvälling, musli eller andra osötade flingor
  • Mjölk, yoghurt eller filmjölk (helst lättprodukter)
  • Frukt, bär, grönsaker och nötter
  •  Ost, ägg eller magert köttpålägg

Hälsosam trend frukost på jobbet

Before work istället för after work. En enkel frukost i stället för chips och alkohol. Många företag hakar nu på trenden med frukostmöten på jobbet. 
– Frukost är ett bra alternativ till after work. Man samlar personalen utan att behöva tänka på alkoholpolicyn, säger Katarina Widoff från kommunikationsföretaget Komfab. 

Taggar: LivsstilMå bra