Vattenglas som fylls på

Publicerad 5 januari 2016

Drick med måtta

vätskeintag

Har du dåligt samvete för att du inte fyller på med ett glas vatten för varje kopp kaffe du bälgar i dig på jobbet? Det är dags att sluta oroa sig.

– Föreställningen om att vi har en tendens att dricka för lite verkar ha uppstått någon gång under 1990-talet. Men att vi skulle få medicinska problem av att dricka mindre vatten har inte gått att bevisa, säger Mats Rundgren, docent i fysiologi på Karolinska institutet.

Att ha en vattenflaska stående på skrivbordet för att komma ihåg att dricka ordentligt verkar ganska onödigt.

– En frisk vuxen människa har en stor slarvtolerans och till slut blir vi ändå törstiga, säger han.

Kroppen klarar inte av att bunkra vätska för framtida behov och därför är det helt meningslöst att dricka i förebyggande syfte. Faktum är att det tvärtom kan vara onyttigt och direkt farligt att dricka för mycket. Vattenförgiftning är ovanligt men har förekommit inom idrottssammanhang, när man har fyllt på med för mycket vatten. Tillståndet kan leda till att hjärnan svullnar, vilket nästan alltid kräver intensivvård och i värsta fall kan leda till döden.

Skulle du bli lätt uttorkad är det inte farligt på något sätt. Trots det verkar många tänka att det är extra nyttigt att dricka mycket vatten och anstränger sig för att kompensera med ett glas vatten för varje kopp kaffe för att åtminstone ligga på plus minus noll i vätskeintag. Men det här är en ganska onödig handling.

– Även i medicinsk litteratur är det en etablerad sanning att kaffe är vätskedrivande, problemet är att detta inte är särskilt välstuderat. Och de studier som finns har haft väldigt svårt att bevisa detta även om många säger att de blir kissnödiga när de druckit kaffe. Faktum är att vi skulle klara oss med kaffe som enda vätskeintag hela dagen, om än med viss risk för måttlig och ofarlig vätskebrist, säger han.

Att gå på känslan av törst fungerar oftast utmärkt.

– Hur mycket vätska vi behöver varierar både mellan individer och mellan olika sammanhang. Det mest praktiska rådet är att dricka så pass mycket att du behöver tömma blåsan ett antal gånger per dag, säger han. 

Så funkar det Myter om vatten

Vattenförgiftning eller hyponatremi är ett allvarligt och livshotande tillstånd. Om man dricker för mycket under kort tid (flera liter under en timme) klarar kroppen inte av att göra sig av med vätskan. Natriumnivåerna i blodet blir för låga och cellerna tar upp vätska och sväller. Det kan leda till att hjärnan kan klämmas mellan skallbenen, vilket kallas hjärnödem.

Fakta Sant eller falskt?

”Du bör dricka 1,5–2 liter vätska per dag”
Sant, det bör man göra, men det behöver inte vara vatten. Soppa är också vätska.

”Huvudvärk kan bero på vätskebrist.”
Sant, lätt uttorkning kan leda till huvudvärk.

”Du behöver extra mycket vätska när det är varmt”
Sant eftersom har du ökade vattenförluster.

”Varje kopp kaffe bör kompenseras med lika mycket vatten”
Falskt, det har varit svårt att bevisa att kaffe är vätskedrivande.

”Du bör dricka extra mycket vid träning”
Sant, men det går inte att dricka i förebyggande syfte. Du kan dricka under träningen eller efteråt.

”Det renar kroppen att dricka mycket vatten”
Falskt, det är vanlig föreställning, men kan leda till akut vattenförgiftning.

”Du får bättre hy av vatten”
Falskt, det har inte gått att bevisa.

Taggar: Må bra