aktivitetsarmband

Publicerad 2 mars 2015

Ett hälsosamt armband

Hälsa

Aktivitetsarmbandet. En liten sak att bära på armen för att uppmuntra oss till vardagsmotion. Kan det verkligen funka?

Det utropades till årets julklapp 2014, så många av er är nog nyblivna ägare till att så kallat aktivitetsarmband. De finns i en mängd fabrikat och prisklasser, och egentligen är armbandet en avancerad variant av stegräknaren, som var populär för ett tiotal år sedan.

Förutom antal steg du tar kan de flesta band också hålla koll på hur många kalorier du förbrukar under dagen, samt hur effektiv din sömn är. Genom att mäta hur mycket du rör dig i sömnen kan aktivitetsarmbandet visa dels hur länge du sovit, dels hur mycket djupsömn du fått under natten.

All data som armbandet samlar in överförs sedan trådlöst till din smarta telefon, läsplatta eller dator, där allt blir åtkomligt genom statistik och diagram. Du kan även dela med dig av nya rekord till dina vänner genom sociala medier.

Syftet med armbanden är att få oss att bli mer aktiva under vår vardag. Banden varnar om vi suttit stilla för länge eller inte kommit upp till målen vi satt för den aktuella dagen.

Olika undersökningar har visat att det verkar fungera. Med aktivitetsmätare på armen rör vi oss mer under dagen.

Cecilia Åkesdotter är idrottspsykologisk rådgivare, KBT-terapeut och lärare på GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan. Hon menar att armbanden fungerar som motivationsförstärkare, i alla fall i början.
– Det ger direkt återkoppling till hur dagen har varit, och genom att lägga ut resultaten på nätet får vi ytterligare förstärkning av vårt goda beteende.
– Skrämselpropaganda fungerar dåligt som motivationshöjare. Det hjälper inte att vi får höra att vi måste röra oss mer. Däremot är information bra. Får vi svart på vitt att vi gått för lite under dagen eller sovit för dåligt, blir vi motiverade att förbättra oss.

Däremot är det viktigt att inse att motivationshöjningen du får genom ett aktivitetsarmband bara håller i sig under en period. Förhoppningen är att du då har insett att du mår bättre av att röra på dig, att du kanske gått ner i vikt, att du sover bättre och att det i sin tur ger dig motivation att fortsätta röra på dig.

– Man pratar om en motivationscirkel. Det är viktigt att komma över motståndet i början, och där kan ett sådant hör armband fungera som en positiv förstärkare, säger Cecilia Åkesdotter.

– När man sedan ser en utveckling ger det i sin tur motivation, och man tränar mer. Till slut blir träningen en belöning i sig.

 

Anders Kretz

Så funkar de aktivitetsarmband

Aktivitetsarmbanden kostar från 500 kronor och upp till drygt 2000, beroende hur många avancerade funktioner de har. På nätet finns flera tester av de olika varumärkena som kan vara vettigt att ta del av. Det gäller att hitta ett armband som passar dina egna behov.

Sömnen
Sömnen är liksom motionen väldigt viktig för vårt välbefinnande. Genom att mäta hur mycket du rör dig under natten kan armbandet på morgonen tala om hur stor del av natten du varit nere i djupsömn.

Målen

Vettiga mål hjälper oss att bli mer motiverade. Vare sig det gäller att gå ett antal steg varje dag, att försöka förbättra sömnen eller gå ner i vikt kan aktivitetsarmbanden hjälpa oss. Många av dem varnar till och med om vi inte nått upp till målen.

Stegen

Att hålla reda på hur många steg du tar varje dag är ett av dessa mätares huvudsyften. Men kom ihåg att det är svårt att mäta alla aktiviteter under en dag. Extra svårt har aktivitetsarmbanden att mäta när du cyklar, kör styrketräning eller tränar med olika konditionsmaskiner. Motsatt effekt kan det bli när du knappar vid datorn. Då tror gärna armbandet att du är i full aktivitet.

Kalorierna

Flera av armbanden mäter din kaloriåtgång. I vissa fall kan du också föra dagbok över hur mycket du äter och sedan få reda på om du gjort av med lika många kalorier under dagen.

Taggar: Må bra