Ett påskägg med godis.

Publicerad 1 april 2015

Så blir du av med sötsuget

Hälsa

Hjärnan är det organ i kroppen som behöver mest energi. Den styr oss att äta, och helst av allt vill hjärnan ha socker. Eftersom hjärnan också styr vår vilja är sötsuget väldigt svårt att stå emot.

Påsken står inför dörren och med den kommer påskägg fyllda med ungefär 6000 ton godis. Så mycket snask äter svenskarna varje påsk. Resten av året är inte mycket bättre. Lägg till läsk, söta frukostflingor, vitt bröd och snabbmat så förstår ni att sötsuget har blivit ett av våra vanligaste problem.

Det är hjärnans belöningssystem som ligger bakom allting. Från början är det konstruerat för att människan ska motiveras till livsviktiga aktiviteter som att äta och dricka. Men när vi moderna människor vant oss med en allt mer söt kost, drar belöningssystemet igång och kräver ännu mer sött.

Resultatet blir en allt fetare befolkning och allt fler artiklar om hur vi ska stoppa sötsuget. För det går faktiskt att stoppa.

Kan vi hålla vår blodsockernivå på en hyfsad jämn nivå upplever vi att det är enklare att låta bli att äta för mycket sött. Stress, dålig och oregelbunden kost och för lite motion är bovar i dramat. Här nedan följer sju enkla steg för att minska sötsuget.

7 tips bli av med sötsuget

  • Ät ordentligt! Regelbundna måltider med sunt fett, långsamma kolhydrater och protein håller blodsockret på jämn nivå – och då minskar sockersuget.
  • Ha ”godkända” tider när du får äta sött. Med bestämda tidpunkter när du får äta godis och annat sött minskar risken att sötsuget blir okontrollerbart. Försök att undvika att äta sött tidigt på dagen. Börjar du morgonen med något sött ökar nämligen risken att fortsätter vara sugen hela dagen.
  • Minska sockret i din vanliga mat. Frukostflingor, bröd och färdigmat är några av sockerfällorna i vardagen. Genom att byta ut dem mot mindre söta alternativ minskar du sockerberoendet. Sött ger sug efter mer sött! Detta gäller faktiskt också konstgjorda sötningsmedel. Även den söta smaken i exempelvis lightläsk skapar sötsug.
  • Ha frukt och nötter till hands. När sötsuget slår till hjälper det att ta en frukt eller några nötter i stället för godis. Då får du chansen att stå ut till nästa måltid.
  • Ät direkt efter träningen. Träning är naturligtvis bra för dig, men det skapar också ett sug efter snabba kolhydrater. En banan i träningsväskan och en förberedd måltid hemma gör att du kan hålla dig ifrån den där chokladkakan som kroppen skriker efter.
  • Var inte för hård mot dig själv. Detta kanske låter kontraproduktivt, men det är bättre att äta lite sött när det krisar och acceptera det än att skuldbelägga sig själv. Skuld kan ju som bekant leda till tröstätande.
  • Ha tålamod! När du försöker bli av med sötsuget genomgår kroppen abstinens. Du kommer alltså att må dåligt under en period, men med hjälp av de ovanstående punkterna går det att undvika att abstinensen blir för jobbig.

Taggar: LivsstilMå bra