Publicerad 24 november 2015

Så sitter du på ett aktivt sätt

Sittställningar

Det finns flera metoder och tekniska hjälpmedel för att minska riskerna med för mycket stillasittande. Men ny forskning visar på att det är minst lika viktigt att skapa naturliga avbrott.

Det kanske vanligaste felet de flesta gör är att man helt enkelt har gjort arbetsplatsen lite för bekväm. Det menar Wim Grooten, forskare på Karolinska Institutet. 

– Visst är det skönt att ha allt inom räckhåll på skrivbordet, men för vårt välbefinnande är det betydligt bättre att ha pärmarna på andra sidan rummet, skrivaren långt ute i korridoren och kaffekokaren i köket. På så sätt skapar man flera avbrott i sittandet, säger han.

Ett annat vanligt fel är att man ställer in stolen och bordet en gång och sedan aldrig ändrar den.
Det är betydligt bättre att skapa ständig variation genom att höja, sänka eller varför inte tippa sitsen regelbundet. Om man vill sitta ska man se till att man gör det med en öppen höftvinkel, där vinkeln mellan bålen och låren är mer än 90 grader, och ha fötterna stadigt på golvet eller på stolsbenen.

– Försök att sitta på sittbensknölarna och inte på låren, eftersom det kan avlasta ryggen. Ibland hindrar stolens armstöd att man kommer nära tangentbordet. Ha hellre underarmarna på skrivbordet än på armstödet för att få bästa avlastning, säger han.

Det finns olika dynamiska stolar och instabila stolar som verkar väldigt lovande avseende aktivitet och även vad gäller energiförbrukning, men här anser Wim Grooten att mer forskning behövs innan han vill uttala sig i detalj.

– Vad gäller stå-skrivbord så finns det studier som visar att energiåtgången ökar vid stående och det har positiva effekter på hälsan. Men det absolut viktigaste är att se till att man varierar ställningen.

Här är några av de nya hjälpmedlen för ett mer aktivt sittande:

  • Dynamiska stolar. Stolar som rör sig i flera riktningar. Vanliga kontorsstolar rör sig kring den vertikala axeln och har begränsade möjligheter att öka/minska höftvinkeln, men dynamiska stolar tippar även framåt eller bakåt och vissa även i vertikalriktning.
  • Instabila stolar. Dessa har en har en liten understödsyta som gör att man måste hålla balansen, vilket dock kan påverka produktiviteten och precisionen negativt.
  • Pilatesbollar. Blir allt mer vanligare, men de kan göra så att man tippar bäckenet bakåt med en minskad svank som följd.
  • Stolar utan ryggstöd. Pallar gör att det krävs muskelaktivitet för att bibehålla svanken, men om man sjunker ihop efter en stunds sittande motverkas de goda effekterna.
  • Gå-skrivbord (med gångband). Intressant nyhet men svår att kombinera med statiska uppgifter som till exempel musarbete.

Taggar: ErgonomiMå braVerktyg och produkter