Publicerad 2 september 2015

Så tacklar du pms på jobbet

Må bra

Att parera gråtattacker på jobbet och tampas med känslor av hopplöshet innan mens är vanligt, men det finns knep att ta till. Det vet Lisa Eriksson, som fått bukt med sin pms.

– Jag brukade stanna och gråta på vägen. Framme på jobbet gick jag in på toan och satte mig på toalettlocket för att komma ner i varv, säger Lisa Eriksson, som har skrivit boken "Bli vän med din pms".

Var tredje kvinna i fertil ålder kämpar med uppsvälldhet, nedstämdhet, trötthet och irritation en gång i månaden. Så många har minst medelsvåra symtom av sina premenstruella symtom, pms. Varför vissa drabbas hårdare än andra vet inte forskarna. Men vi har alla olika svårt att bryta ner de hormoner som varje månad bildas i våra kroppar. Den allra svåraste formen heter pmds och för den som är drabbad kan det vara aktuellt med antidepressiv medicin just de dagarna för att klara av att gå upp ur sängen.

– De får stora utbrott och kanske till och med förlorar jobbet. De kan känna skuld och skam och för dem är det otroligt svårt, säger Lisa Eriksson, som skattar sin egen pms som medelsvår och främst jobbig mentalt.

Genom att kartlägga sitt eget mående och sluta känna press att alltid vara på topp, har Lisa Eriksson tagit reda på vad just hon behöver de dagar psyket får jobba som hårdast.

– Förr brukade jag tänka att jag måste vara glad. Men det är inte kul att gå till jobbet och leverera som vilket dag som helst när livet känns helt svart. Då kunde jag bli stressad om en jobbpresentation krockade med min pms. Oron kunde leda till att jag inte sov så mycket dagen innan, säger hon.

Eftersom sömn och stress påverkar pms blev symtomen värre än de annars skulle ha blivit.
Det har varit en lång väg, men nu har Lisa Eriksson lärt sig hur hon ska tackla sina humörsvängningar.

– Det är så lätt att utgå från jobbkalandern och privata kalendern och bara ösa på med aktiviteter. Numera utgår jag alltid från pms-kalandern, säger hon

Att följa pms-kalendern innebär att anpassa stressnivåer, kost, träning och sociala aktiviteter utifrån om du har pms, mens eller befinner dig i din starkaste och mest utåtriktade fas, ungefär perioden mellan mens och ägglossning.

– Det är härligt att leva efter de här tre faserna, säger hon.

Träning är väldigt centralt för Lisa Eriksson. En förstående arbetsgivare gör också livet enklare.

– Jag har sagt till min chef att jag behöver mer egentid under pms. Jag kan jobba hemifrån eller ta en promenad mitt på dagen. Att kunna ha en dialog kring ens arbetsmiljö ser jag som självklart, säger hon.

Enligt Lisa Eriksson händer det allt för ofta att både kvinnor och män slänger ur sig hånfulla kommentarer som "Lilla gumman, du har ju pms, sluta vara så ettrig".

– Både kvinnor och män bör ha respekt för pms när vi talar om det. Det bör ses som ett handikapp, som laktosintolerans eller diabetes, säger hon.

För kollegor gäller det egentligen bara att lyssna, finnas där och påminna om att humörsvängningarna bara är tillfälliga.

– Hitta gärna en person på arbetsplatsen som vet hur du har det. Jag uppmanar kvinnliga kollegor att prata med varandra, kanske genom att starta en pms-klubb på jobbet, där man kan peppa varandra, säger hon.

Symptom pms

nedstämdhet

irritabilitet

humörsvängningar

oro/ångest

bröstspänningar

svullnad

Taggar: Må bra