Publicerad 3 februari 2016

App för att träna upp självmedkänsla

Självmedkänsla

Compassion är en metod för att hantera stress och prestationskrav i arbetslivet genom att bli vänligare mot sig själv och andra. Nu har den första svenska appen för compassionträning släppts.

Vi ställer ofta höga krav på oss själva i yrkeslivet, vill vara omtyckta och söker bekräftelse från andra. Det gör också att många mår psykiskt dåligt när de upplever att de inte räcker till.

Men forskning har visat att genom att träna upp förmågan att ha compassion med oss själva blir vi tryggare i oss själva, mindre självkritiska och inte lika rädda för att misslyckas.

– Målet är att skapa en trygg hjärna för det bidrar till ett bredare handlingsutrymme som ger dig möjlighet att resonera kring flera val av beteenden. Sedan har man också sett att den mentala träningen ger hälsomässiga förbättringar, säger Christina Andersson, doktorand vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet.

Hon är ansvarig för ett forskningsprogram för att se hur compassionträning kan användas i företag och organisationer för att skapa ett bättre arbetsklimat och hälsa. I det ingår också en Compassion-app för mental träning.

– Man kan gå till sitt compassionsjälv inför ett möte eller samtal med sin chef. På så vis kan man få tillgång till sin inre vishet, styrka, vänlighet och även en acceptans inför det som kan hända, olika möjliga scenarier.

Ökad självmedkänsla är också kopplat till mer medkänsla med andra. På en arbetsplats kan det leda till mindre konkurrens och stress, mer samverkan och förståelse för varandras arbetssituation och medarbetare som vågar möta svårigheter. Appen finns att ladda ner gratis för Iphone på www.compassionlifestyle.se.

Taggar: ArtikelserieLivsstilMå braVerktyg och produkterPsykisk hälsa