Publicerad 7 september 2016

Mindre stress och mer fokus med mindfulness

Må bra

På IT-företaget Accenture har de anställda fått möjlighet att gå en mindfulnesskurs. Linda Werklund nappade direkt.  

I början av året fick Linda Werklund, chef för kundrelationer på IT-konsultföretaget Accenture, erbjudande om att gå en mindfulnesskurs som hennes arbetsgivare Accenture ville testa. Hon nappade direkt. Som ansvarig för företagets marknadsföringsaktiviteter mot kunder driver hon ständigt flera projekt parallellt. Ofta med tajta deadlines och i kontakt med många intressenter.

– Jag såg kursen som en chans att hitta mentala strategier för att jobba effektivare, med mindre stress och mer fokus. Övningsprogrammet bestod av fem träffar under en tioveckorsperiod. Gruppen fick höra föreläsningar, diskutera och göra övningar, både tillsammans och som hemläxa.

– Det handlade mycket om att lära sig att välja vad man ska fokusera på. Det är inget man kan ändra över en natt, så kursen var ingen quickfix. Men jag fick med mig bra verktyg, säger Linda Werklund.

En av övningarna handlade om att räkna andetag. Från ett till tio och sedan baklänges tillbaka, om och om igen, i tio minuter.

– Varje gång man kom av sig skulle man börja om på ett. I början var tankarna iväg på annat redan vid tre. Men jag har märkt att när jag gör övningen flera dagar i sträck kommer jag snabbare in i ett bra fokus. Då kanske jag hinner räkna från ett till tio och ner igen, innan jag börjar tänka på att jag måste handla mjölk eller packa en skolväska.

Linda Werklund tycker att hon fick en del nya insikter under kursen. Om vikten av att vara närvarande och hålla uppmärksamheten på en sak i taget. Men också om hur svårt det kan vara.

– Det är så lätt att man pratar med varandra utan att egentligen lyssna. Att jag ställer en fråga till någon, men sedan funderar på helt andra saker än det den svarar.

Samtidigt gjorde övningarna och diskussionerna att hon känner sig stärkt i att det faktiskt går att ta kommandot. Att hon kan styra hur hon vill använda sin uppmärksamhet och sin tid.

– Om jag lägger pussel tillsammans med mina barn till exempel, då ska jag inte samtidigt mejla eller vattna blommorna. Eller om jag är i ett möte på jobbet, då ska jag inte samtidigt titta på mejl som strömmar in.

Ett tema under kursen handlade om acceptans – att lära sig att släppa sådant som man ändå inte kan påverka.

– Det var inget jag tänkte på överhuvudtaget tidigare. Det kan kännas jättejobbigt att något inte fungerar eller inte blir som jag tänkt. Men om jag inte kan göra något åt situationen får jag försöka leva med det. Det är extremt svårt, men det är verkligen något jag blivit bättre på, både i jobbet och privat.

För tillfället består den största utmaningen i att fortsätta med övningarna, konstaterar Linda Werklund.

– Jag visste väl att det skulle vara svårt, men inte att det skulle vara så svårt! Det är alla möjliga saker som hindrar – jag prioriterar bort det till förmån för annat, och ibland orkar jag inte. Men jag tror definitivt på att få rutin på det.

Taggar: StressMå bra