Publicerad 5 september 2016

Musik bra för samarbetet

Musik

Många butiker och restauranger spelar musik för att öka sin försäljning. Nu kommer rön som visar att musik också kan göra samarbetet på arbetsplatsen bättre.

 

Kevin Kniffin, forskare i antropologi och lärare vid Charles H. Dyson School of Applied Economics, har lett en studie där studenter fått utföra olika typer av övningar samtidigt som de lyssnat på musik. En grupp fick lyssna till glad musik och en annan fick lyssna till stökig, disharmonisk musik. En tredje kontrollgrupp fick utföra uppgifterna utan någon musik alls.

Resultatet som ska publiceras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Organizational Behavior, visar att personerna i den grupp som fick höra glad musik blev mer samarbetsvilliga och mindre fokuserade på sig själva jämfört med de båda andra grupperna.

– Vår studie visar att butiksinnehavare inte bara ska fundera på vilken effekt musik har på kunderna utan också vilken effekt den har på de anställda, säger Kevin Kniffin i en kommentar.

"Walking on sunshine" med Katrina and the Waves och "Yellow Submarine" med Beatles är några exempel på glada låtar som spelades i experimentet.

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och ansvarig utgivare 08-402 02 52

Taggar: Må bra