Publicerad 29 mars 2017

Oförskämt pigg med en tupplur

Att öva upp sin förmåga att somna till under fem minuter i kontorsstolen när lunchkoman sätter in kan ge flera fördelar. Tupplurar ger energi, snabbare reaktionstid och ökad koncentrationsförmåga, hävdar sömnforskare.

– En powernap är ett utmärkt sätt för att bli av med eftermiddagssvackan. Att sova fem eller tio minuter kan göra att man blir oförskämt pigg, säger Göran Kecklund, professor vid stressforskningsinstitutet.

Kollegor som somnar på arbetstid är inte en speciellt vanlig syn på svenska arbetsplatser. Tillgång till vilrum är inte en självklarhet och även om rasten är lagstadgad är det få anställda som utnyttjar tiden till att ta en tupplur. Många känner att de behöver prestera och är man underbemannad med hög arbetsbelastning, så finns inte heller tiden.

Men faktum är att en stunds ren avkoppling, då man också hinner slumra till, kan ha positiva effekter på arbetskapaciteten.

– Om tuppluren är kort brukar den kallas för en power nap. Den som lyckas somna i sin kontorsstol eller i en fåtölj under fem eller tio minuter kan få bättre koncentration, ökad uppmärksamhet, snabbare reaktionstid och känner sig också lite piggare. Man får en energiboost helt enkelt och kan ofta göra ett bättre arbete efter en sådan kort sömn, säger han.

För många motverkar kaffe trots allt problem med trötthet. Men om man har sovit lite dåligt på natten kan eftermiddagssvackan bli tuff. När kaffe inte räcker kan tuppluren fungera desto bättre. Har man direkt sömnbrist är det däremot inte så säkert att effekten av korta tupplurar sitter i så länge.

– Personer som jobbar nattskift har ofta problem med sömnbrist och vi vet att tröttheten kan leda till olyckor i arbetet. Men om man ska kompensera för dålig nattsömn får man ta en längre tupplur, kanske på en timme. Den som går in i djupsömn är däremot ganska segstartad och känner sig lite groggy när man vaknar. Det kan ta en halvtimme innan man är fit for fight. Men även om man känner en tröghet först kommer den vakenhetshöjande effekten att sitta i lite längre, säger Göran Kecklund.

För den som har en lång resa till arbetet kan det förstås vara bra att passa på att sova på pendeln till och från jobbet om man är trött. Däremot är det smart att undvika att somna i soffan efter en stressig arbetsdag, även om det kan verka lockande.

– Tupplurar efter arbetet ökar risken för att nattsömnen blir störd. Då är det bättre att göra något fysiskt i stället, som att gå och ut och stavgå, säger han.

Innan man börjar med tupplurar på jobbet är det förstås viktigt att veta att det inte är förbjudet, så att man inte riskerar att bli uppsagd från jobbet, då detta har inträffat förr.

– Man behöver först ta reda på om det finns en acceptans för att sova på jobbet. Det är viktigt att man inte smygsover, säger Göran Kecklund.

Men trots att han själv forskar kring sömn och stress med inriktning på arbetstider, hälsa, säkerhet och trötthet brukar han inte ta tupplurar själv.

– Jag har varit en tupplurare men är det inte längre. När jag var yngre och pluggade kunde jag bli vansinnigt trött. Jag upptäckte att om jag lade mig och sov i mer än en halvtimme så orkade jag plugga effektivt senare på eftermiddagen. Nu är jag sällan lika trött. Dessutom har jag har svårt att komma till ro på min arbetsplats. Det är få här som tar en power nap. Ändå tror jag inte att vi som jobbar på Stressforskningsinstitutet är piggare eller sover bättre än andra, men det är som att det inte finns riktigt utrymme för tupplurar. Det är inte accepterat riktigt, man ska ju vara effektiv. Men det finns tillfällen när jag tupplurar och det är när jag är ute på tjänsteresor, då brukar jag sova på tåget, säger han.

Att det finns grupper som skulle må bra av att ta en power nap på eftermiddagen är han dock övertygad om, som småbarnsföräldrar som får sömnen störd av barn som vaknar på natten. Men också personer som sover dåligt på natten på grund av stress och som skulle behöva kompensera på dagtid.

Tupplurar är dock inte det bästa för alla. Den som har insomni, svårt att somna på kvällen, gör klokt i att låta bli.

– Har man sådana sömnproblem är det bättre att i stället skapa bra förutsättningar för att kunna somna på kvällen. Men annars är tupplurar en ganska ofarlig åtgärd. Den enda biverkningen är just att man kan ha svårt att vakna efter en längre tupplur, säger han.

Fakta Så lär du dig sova på jobbet

Steg 1: Lär dig avslappningens konst. Sätt dig i en skön fåtölj och slappna av. Tänk inte att du ska sova, men att du kanske kommer att göra det. 

Steg 2: Öva dig genom att blunda, djupandas och tänk på saker som får dig att koppla av. Nu kanske du somnar.

Steg 3: Sätt larmet på 10 minuter så att du inte sover för länge av misstag eller be en kollega att komma och väcka dig.

Steg 4: När du har vant dig vid att sova korta stunder behöver du inte längre ställa larmet. Du kommer att vakna till av dig själv efter att du har fått den ytliga sömnen.

 

Källa: Göran Kecklund, professor vid Stressforskningsinstitutet

Fakta Bästa tuppluren på jobbet

Vem? Alla som inte har svårt att somna på kvällen
Var? I ett vilrum, fåtölj eller skrivbordsstolen
När? Tidig eftermiddag
Hur? 5—10 minuter för snabb energiboost
Varför? Förbättrar koncentration, uppmärksamhet och reaktionstid, minskar risken
för olyckor i arbetet.

Taggar: