Publicerad 14 januari 2022

VR-teknik testas för att planera ljudmiljön på jobbet

ljudmiljö

Det finns en stark koppling mellan ljuden i vår omgivning och hur vi mår och presterar. För att skapa en bra ljudmiljö på jobbet tar forskare nu hjälp av VR och dataspelsteknik.

Vi omges av ljud dygnet runt och vare sig vi är medvetna om ljuden omkring oss eller ej så reagerar vi på dem. Vår sömnkvalitet påverkas av ljud. Buller ger oss stresspåslag och högt blodtryck medan musik kan väcka ljusa minnen och nostalgi. Det finns inga miljöer som är helt tysta även om vi många gånger tror det. Vissa ljud vänjer vi oss vid och reagerar på först när de försvinner, som till exempel ventilationen på jobbet när den stängs av i slutet av arbetsdagen. Då pustar vi ut och tänker ”åh vad tyst och lugnt det är nu”.

Arne Nykänen– Vi tänker inte alltid aktivt på ljuden omkring oss och vi är inte fullt medvetna om hur ljuden påverkar oss säger Arne Nykänen, biträdande professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Att skapa rätt ljudförutsättningar på jobbet är en utmaning. Det är svårt att förstå hur olika tekniska bygglösningar kommer att påverka ljudet och arbetsmiljön. De traditionella beslutsunderlag vi har till vårt förfogande räcker inte riktigt till.

– Vi har svårt att beskriva ljud­miljöer. Om man inte är expert inom akustik är det svårt att föreställa sig vad ljudklass A och ljudklass B enligt en akustisk standard egentligen betyder, säger han.

Med hjälp av virtual reality (VR) vill nu Arne Nykänen och hans kollegor auralisera ljudet i VR-miljö redan i planeringsfasen av nya lokaler. Begreppet auralisera är motsvarigheten till visualisera och används inom ljudforskningen.

– Tekniken används redan i dag i datorspel som också bygger upp ljudmiljöer. Det går att höra varifrån ljuden kommer i spelen. Ljudet blir rätt övertygande i en VR-miljö när man använder headset, säger Arne Nykänen.

Forskarna har bland annat jobbat med att auralisera utomhusmiljöer, till exempel hur en ny väg kommer att låta med bullerplank och alternativa sträckningar. En annan miljö som de har byggt upp i VR är en tandläkarmottagning med undersökningsrum och en intill liggande kontorsmiljö.

– Vi kan simulera att det pågår verksamhet i behandlingsrummen och simulera hur mycket ljud som läcker ut till de omkringliggande utrymmena. Vi kan också simulera när någon pratar och se vad som händer med ljudet. Det går att gå runt i kontorsytorna och lyssna på hur de olika akustiska lösningarna låter, säger Arne Nykänen.

De virtuella modellerna ska inte bara ge ett bättre beslutsunderlag utan också på sikt skapa en bättre arbetsmiljö.

– Tanken är de som ska jobba i lokalerna ska få möjlighet att själva undersöka den nya ljudmiljön och kunna påverka de akustiska lösningarna, säger Arne Nykänen.

 

Fakta ljud som gör nytta

En del ljud är fyllda med information för att underlätta för oss att förstå omgivningen och lär oss navigera rätt i vardagen. Vi lär oss känna igen när det är dags att växla ett fordon med förbränningsmotor. Vi får en återkoppling med vibrationer och ljud hur hårt maskinen jobbar. På elmotorer som är tysta har tillverkarna lagt till ljud när vi trycker på startknappen för att vi ska få en bekräftelse på när motorn är igång och vi kan trycka på gasen och köra iväg.

Fakta ljud som väcker nostalgi

Kommer du ihåg hur det lät när datorn skulle ansluta till internet via ett modem på 1990-talet? Ganska snabbt gick det att lära känna igen sekvensen och veta när uppkopplingen var klar. För de som var för unga för att komma ihåg 1990-talets internetuppkopplingar låter säkert modemljudet mer som oljud, för 1990-talets internetsurfare så väcker ljudet många positiva känslor och nostalgi. Andra nostalgiska ljud är ljudlogotypen som filmproducenter använder innan filmen börjar, eller den lilla ljudsignalen som går igång när operativsystemet på datorn går igång.

Taggar: BullerMå bra