Azita Shariati

Publicerad 29 oktober 2015

Hon är näringslivets mäktigaste kvinna

Uppdrag chef

Hon kom till Sverige som flykting från Iran. I dag är hon en av näringslivets mäktigaste personer. När Azita Shariati tillträdde som vd för Sodexo i Sverige satte hon upp målet att ledningsgruppen skulle bestå av hälften kvinnor. Fyra år senare blev det verklighet.

När Azita Shariati nyligen fick Veckans Affärers utmärkelse näringslivets mäktigaste kvinna tog det en bra stund innan hon förstod att det var sant. Nu är hon stolt.

– Det känns väldigt stort och det allra roligaste är när unga killar och tjejer som också har en annan bakgrund hör av sig. De ser att det är möjligt att nå toppen utan att gå den traditionella vägen. Det är fantastiskt.

Tjänsteföretaget Sodexo har vuxit från ett enmansföretag till världens artonde största arbetsgivare. Bara i Sverige finns 8 000 anställda. Azita Shariatia började i företaget som restaurangchef för 17 år sedan. Sedan 2011 är hon vd för den svenska verksamheten. Hon beskriver koncernen som helt värderingsstyrd – och ser de tre värderingarna serviceanda, laganda och utveckling som en stor del i bolagets framgång. Liksom att ett jobb på Sodexo ska förbättra livskvaliteten för alla medarbetare.

– Värderingarna har funnits med i 50 år, sedan bolaget grundades, och ger långsiktighet och kontinuitet. Det gör dessutom mitt jobb som vd enkelt eftersom alla beslut jag tar måste stödja värderingarna.

Därför var inte heller beslutet att som ny vd driva frågan om 50 procents representation av kvinnor i ledningsgruppen så svårt. Fyra år senare är målet nått.

– Vi i Sverige tror att vi är bäst på jämställdhet, men när vi tittade efter hade vi bara 14 procent kvinnor i ledningsgruppen. Men det handlar egentligen inte om att nå 50 procent. Det handlar om balans. Vi är 50 procent kvinnor och 50 procent män i samhället och för att vara framgångsrika behöver vårt företag spegla det.

Men det är ingen mirakelmedicin som gjort att målet nåtts så snabbt. Snarare att frågan behandlats som vilken typ av förändringsarbete som helst. Med mål, uppföljning och konkreta insatser som till exempel en ny rekryteringspolicy, nytt sätt att annonsera och nätverk för kvinnor. Men med ett tillägg: alla var först tvungna att få syn på sina egna fördomar och förutfattade meningar. Hela ledningsgruppen och alla chefer utbildades därför i mångfald och inkludering.

– Alla har fördomar och vi har alla ett kulturellt bagage med oss, oavsett om vi kommer från ett annat land eller en annan del av Sverige. Det gäller att knäcka kulturella koder, att vara öppen och lyssna in.

Själv minns hon när hon som chef på Sodexo knäckte en typisk språklig kod – när hon för första gången fick frågan 'Har du lust att göra det?' i samband med en arbetsuppgift.

– Jag tyckte det var jättekonstigt. Det ingick ju i mitt jobb, varför frågar de om jag har lust? Nu förstår jag att det betyder: Gör det!

I takt med att rollerna förändrats har också hennes ledarskap utvecklats. I dag jobbar hon mer genom andra och ser sig som en regissör med uppgift att få alla i föreställningen att förstå sin egen roll och sin del i helheten. Så mycket hon hinner försöker hon vara ute och träffa nya medarbetare och vara med på arbetsplatsträffar. Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet är prioriterade mål och på en dörr i vd-rummet sitter en affisch som visar vad systematiskt arbetsmiljöarbete är. Förtaget har nolltolerans för arbetsolyckor och hon är just nu mitt i en diskussion med företagets kockar om att använda skyddshandskar.

– De tycker att jag inte fattar någonting! Men skärskador är bland våra vanligaste arbetsskador – samtidigt som de går att förebygga, bara vi blir medvetna om hur. Och skär du av en fingertopp kan du faktiskt få ett handikapp för hela livet. Det kan vi aldrig acceptera.

om Azita Shariati

Bor: Upplands Väsby.

Familj: Man och son.

Bakgrund: Född i Teheran 1968.

Uppdrag: Vd för Sodexo i Sverige.

Fakta fyra tips för ett bättre ledarskap

1. Var dig själv – du kan inte bli någon annan.
2. Stå för det du brinner för.
3. Lyssna och var lyhörd.
4. Se till att ha kompetenta medarbetare omkring dig – var inte rädd för att de ska ta din plats!

Taggar: UppdragChef