Publicerad 27 juni 2016

Så kopplar man arbetsmiljön till affärsidén

Årets HR-chef

Visst kan hon få höra invändningen; ska vi tjäna pengar eller leva upp till goda värderingar? Men Veronica Rörsgård, prisbelönt HR-direktör, ser inget motsatsförhållande i det. En säker och hälsosam arbetsmiljö är vinstgivande, anser hon.

Veronica Rörsgård reser en tredjedel av tiden. Hon gästar företagets förgreningar i USA, Polen, Tjeckien, Rumänien, Storbritannien och de nordiska länderna. På morgonen har hon varit ute och träffat några av företagets 45000 anställda, på Kalhälls station i Stockholm där Skanska bygger ett nytt stationshus och en bro.

– Där träffas man varje morgon och går igenom riskabla moment, planerar och diskuterar hur farliga situationer ska undvikas, säger hon. Skanska har ägare som tänker långsiktigt, påpekar Veronica Rörsgård. Säkerhet och mångfald är delar i det bygget, anser hon. Alla har rätt att stoppa ett bygge om något känns eller ser osäkert ut. Folk måste känna sig trygga med att kunna säga ifrån.

– Allt börjar med transparens. Man måste ha en kultur där man rapporterar vad som händer. Inte bara olyckor utan även något som hade kunnat bli en olycka med personskador. Annars får vi inte in något lärande i kulturen.

Kanske bidrar sådana tankar till att Veronica Rörsgård på Chefsgalan nyligen utsågs till årets HR-chef, för att hon med framgång ”kopplat HR till affärsnytta”. Skanska har antagit en strategi för de närmaste åren med parollen ”profit with purpose”.

– Det handlar om att driva lönsamhet genom att vara ett företag som är väloljat och samtidigt ansvarstagande och hållbart. Då ingår arbetsmiljö och hälsa, mångfald och inkludering, etik, miljötänkande och hur vi bidrar till samhället lokalt där vi är.

En stor del av Skanskas byggen i Sverige har beställts av den offentliga sektorn, och i upphandlingarna krävs i allt högre grad gott uppförande från entreprenörerna.

– Som skattebetalare tycker man väl också att det är bra när offentliga kunder använder köpkraften till att få ansvarsfulla aktörer och inte bara går på lägsta pris.  Värderingen är viktig, att alla anställda ska komma hem till sina familjer på kvällen. Men att vara ansvarstagande är även bra affärsmässigt, det hjälper oss att vinna projekten. Jag kan se när jag är ute på ett projekt att om det är bra stämning är säkerheten också ofta bra. Det har att göra med ledarskap generellt. Ordning och reda, planering, involvering, återkoppling. Då är sjuktalen ofta lägre och produktiviteten högre.

Bra miljö gynnar rekrytering också. Till vardags jobbar hon mycket med successionsplanering, att se till så att nya generationer chefer kommer in, med rätt kompetens. I konkurrensen om ingenjörerna är lön inte det enda betet.

– Vi måste ha ett varumärke och en positionering som gör att medarbetare vill jobba här och trivas med att åka tunnelbana med Skanskajackan på sig, säger Veronica Rörsgård.

Skanska har ett tydligt mångfaldsarbete. I arbetet med att renovera miljonprogramsområdet Vivalla i Örebro erbjöds arbetslösa personer som bor i området praktikplatser. I Östersund diskuteras praktik för nyanlända från Syrien.

– Vi bygger broar, skolor, ålderdomshem, vi är överallt i samhället. För att kunna möta kunderna och hitta rätt lösningar känns det naturligt att vi speglar hur samhället ser ut.

– Det gäller både etnisk bakgrund, ålder och kön. Om vi kommer med sju manliga ingenjörer i 47-årsåldern, alla i blå skjorta, och ska möta kunder med annan etnisk bakgrund så är det kanske inte så övertygande, säger Veronica Rörsgård. 

Arbetet med att förebygga olyckor fortsätter liksom mångfaldsarbetet.
– Vi satsar mot olyckor och ska lägga ännu mer kraft på hälsofrågor, damm, vibrationer, sådant som kan vara skadligt på lång sikt. När det gäller integration behöver vi jobba ännu mer med att få in det i vår kultur, så att våra chefer och team är bra på att välkomna mångfald och få ut värdet av det. Där finns det mycket kvar att göra.

Fakta Veronica Rörsgård

Titel: HR-direktör och vice VD på Skanska.

Ålder: 41.

Bor: Bromma, Stockholm.

Familj: Gift med Jonas, har tvillingarna Axel och Edit, 10 år.

Fritid: Läsa, laga mat, träffa vänner och familj. Gillar att vara ute (”i skogen, inte på krogen längre!”).

Bakgrund: Ekonom, varit VD för rekryterings- och konsultföretaget Alumni. Längre tillbaka Propell och IBM.

tips lyft arbetsmiljö som affärsidé

  • Att vara övertygad själv är fundamentalt. Det ska kännas i magen.
  • Använd de argument som är mest relevanta för mottagaren. Ibland är det produktivitet och låga sjuktal, ibland är det värderingsargument.
  • Ge konkreta exempel på insatser för arbetsmiljön som har gett reella resultat.
  • Koppla ihop folk som kan prata med varandra. En produktionschef kanske lyssnar mer på en annan produktionschef.

Taggar: UppdragChef