Publicerad 1 december 2014

Vem lär oss sortera i den digitala röran

Om man skulle hitta en minsta gemensamma nämnare för problemen på dagens arbetsplatser, så är det nog denna: vi har aldrig lärt oss grunderna för vårt arbete. 

Låter det konstigt?

Se det så här. Hur många av oss klarar egentligen av att hantera telefon utan att den någon gång förvandlas till något som stressar? Hur många har fullständig kontroll över sina mejlkorgar och hur många vet exakt hur man går tillväga för att på riktigt strukturera sin arbetsdag? Och när vi ändå är igång: hur många har en rutin för hur kalendern ska skötas – vad som ska stå i den för att den ska fungera ordentligt?

Visst, jag vet, det här är verkligen inga nyheter. Konsulter har åkt land och rike runt i decennier för att hjälpa arbetsplatser. Tidningar har skrivit spaltmil om det. Allt är old news, men vad hjälper det?  

 

Mejl, telefon, kalendrar och ett planlöst hoppande fram och tillbaka mellan arbetsuppgifter är ändå de i särklass största stressfaktorerna på dagens arbetsplatser och de leder varje år till veckor (ja, faktiskt) av bortkastad arbetstid. Det här är en utveckling som intensifieras av att vi numera också är flitiga användare av sociala medier, som ständigt pockar på vår uppmärksamhet. 

Kanske är det dags att ställa frågan vem det egentligen är som ska lära oss de grunder som krävs för att vara produktiv i dag, det vill säga vem som ska lära oss hantera kommunikation och struktur i datorn och telefonen. Våra arbetsplatser gör det ju uppenbarligen inte. 

Så vem ska göra det? Är det skolan?  Är det föräldrarna?  Ja, kanske. För så djupt går nämligen problematiken. 

 

Vi har haft våra dåliga vanor så länge att vi antagligen inte vet hur vi ska kunna göra annorlunda. Normaliseringsprocessen har pågått lika länge som internetutvecklingen och vi sopar vanligtvis snabbt de här frågorna åt sidan, medan vi lär oss i stort sett allt annat som har med digitalt och jobbet att göra. Själv har jag långsamt börjat ta tag i min egen digitala röra. Börjat ha en strategi för min epost och min kalender. Bestämt mig för att inte alltid kika på alla meddelanden som ploppar upp på skärmen utan i stället stänga av dem medan jag jobbar. 

Det har lärt mig en ny sak: att det är väldigt svårt att förändra situationen så länge alla andra runtomkring fortsätter med sina dåliga vanor. 

Vi behöver på något sätt kollektiva lösningar för kollektiva problem. Kanske behöver vi lära barnen lite om digitala strukturer för att på sikt ha en möjlighet att förändra morgondagens arbetsplatser?

Anders Mildner

Om ... Anders Mildner

Anders Mildner är skribent, författare och konceptutvecklare

Taggar: Krönika