Publicerad 20 november 2015

Afterwork på nytt sätt fick fler att delta

Relationer

När kollegor träffas för en öl efter jobbet skapas samhörighet och vi-känsla. Men hur gör man för att motverka att alkoholen hamnar i centrum eller att kollegor känner sig utestängda? App-företaget Apegroup tog hjälp av en stafettpinne för att uppdatera sin afterwork – och trivseln och uppslutningen ökade rejält.

Du sneglar på klockan. Den närmar sig sex på fredagseftermiddagen och lite jäktad försöker du avsluta de där sista uppgifterna innan du kan smita hem till kompisarnas förfest, middagen med partnern eller familjens fredagsmys. Fast på vägen måste du förstås hinna med ett glas med kollegorna också …

En inte helt ovanlig afterwork på många arbetsplatser. Och ungefär så såg det ut även på apputvecklar-företaget Apegroup, en arbetsplats på Södermalm i Stockholm som en gång i månaden anordnar afterwork för sina 65 anställda.

– Uppslutningen var inte jättestor, det märkte jag redan när jag började här. Var är alla någonstans? tänkte jag. Det slutade med att jag tog jag en öl och satte mig vid skrivbordet igen för att fortsatta jobba, säger HR-chefen Johanna Bogårdh.

Då – för ett år sedan – började företaget fundera på hur man kunde skapa en roligare afterwork. En som både lockade de yngre medarbetarna och småbarnsföräldrarna – och där fokus inte bara hamnade på alkohol. Lösningen blev att flytta ansvaret från HR-avdelningen till att involvera alla medarbetare. En särskild fredagsöl-budget sattes upp och det bestämdes att teamen skulle turas om att anordna träffarna. Dessutom kom man överens om vissa ordningsregler, som att det alltid ska bjudas på något att äta.

Det nya afterwork-konceptet visade sig bli ett riktigt lyckokast. Alla tog utmaningen på allvar och företagets afterwork har sedan dess bestått av allt från kvällar med tv-spelstema och engelska pubquiz till bingokvällar med kaffe och dopp. Alltid med ett stort hemlighetsmakeri innan.

– Det har blivit en jätterolig grej och uppslutningen har ökat rejält! Eftersom det börjar redan klockan fem kan även småbarnsföräldrar som jag själv vara med. Vissa av oss stannar bara någon timme eller två, medan andra ibland går ut efteråt.

Som symbol för arrangemanget finns särskild stafettpinne som går runt mellan medarbetarna. Den är i trä, har alla tidigare datum inpräntade och står på det ansvariga teamets plats.

Johanna Bogårdh tror att afterworken i sin nya skepnad har påverkat arbetsklimatet på ett positivt sätt.

– Upplägget har gjort mycket för sammanhållningen, eftersom vi alla numera är delaktiga i förberedelserna. Det sporrar oss att samarbeta och bidrar till en kreativ atmosfär. Fokus ligger inte på att festa, utan på att göra något trevligt ihop. Vi har ingen särskild alkoholpolicy, men det finns alltid alkoholfria alternativ och normalt sett serveras ingen sprit.

Johanna Bogårdhs tips till andra som vill skapa lyckade afterwork-träffar är att delegera ansvaret, uppmuntra till kreativitet och att avsätta en liten budget för varje träff. Det kan också vara smidigt att låta medarbetare som redan jobbar i team eller sitter bredvid varandra arrangera ihop, eftersom det inte får ta för mycket tid från arbetet, menar hon.

Att ta ett glas vin eller öl efter jobbet är ett förhållandevis nytt sätt att umgås på för oss svenskar, enligt sociologen Dan Porsfelt, som tidigare forskat om afterwork och dess framväxt i svenskt arbetsliv.

– Det hade länge bedrivits ett framgångsrikt arbete för att få bort alkoholkonsumtionen från svenska arbetsplatser. Men under 1980-talet ville företagsledningar skapa vi-känsla och gemenskap, samtidigt som vi fick en mer kontinental syn på alkohol. Inspiration hämtades från tv-serier som Ally McBeal, säger han.

Sedan dess har gränserna mellan arbete och fritid luckrats upp rejält och afterwork har blivit ett stående inslag på många arbetsplatser, även om det skiljer sig stort mellan olika branscher.

Dan Porsfelt ser flera fördelar med att medarbetare träffas efter jobbet. Det kan bidra till mer samhörighet på arbetsplatsen, bättre relationer mellan kollegor och att anställda vågar prata om ämnen som inte kommer upp under de mer vardagliga pratstunderna vid kaffebryggaren.

– Men risken är också att det blir mycket jobbsnack och att man fortsätter lösa problem och skapa strategier. Då kan det påverka den som sällan eller aldrig kan delta. Småbarnsföräldrar, anställda som veckopendlar eller inte dricker alkohol är exempel på personer kan känna sig utestängda. Ibland resulterar det också i skitsnack om dem som inte är på plats.

Vilka konsekvenser fredagarnas afterwork får dagen efter, beror till stor del på hur formella eller informella träffarna är. Men också på vilket ansvar arbetsgivaren tar på sig.

– Det är viktigt att ledningen reflekterar över riskerna och ser till att det finns strategier för om sådant som tas upp på träffarna leder till konflikter eller mobbning. Om det finns en sådan medvetenhet kan träffarna fylla en viktig funktion, säger Dan Porsfelt.

Johannas tips en lyckad afterwork

  • Kombinera gärna afterwork med en aktivitet, så fokus inte bara hamnar på alkohol.
  • Som arbetsgivare – var uppmärksam på de roller som skapas under formella eller halvformella afterwork-träffar. Fundera på vad du kan göra om konflikter uppstår.
  • Undersök om det går att lägga träffarna även på andra tider än just fredagseftermiddagar.
  • Tänk på att det även måste vara accepterat att inte delta i aktiviteter utanför arbetstid.
  • Det går också att anordna efter jobbet-aktiviteter utan alkohol, till exempel gallerirundor, teaterbesök, bowling, picknickar, inspirerande föreläsningar eller idrottsaktiviteter av olika slag.
  • Om anställda ses på regelbundna afterwork-träffar där alla inte kan vara med – se till att även anordna andra sociala sammankomster under året där fler får möjlighet att delta.

Fakta afterwork bara i Sverige

”Följer du med på AW?” – så säger vi när vi bjuder med någon på drinkar efter jobbet. Ett uttryck lånat från den anglosaxiska världen, skulle man kunna tro. Men enligt den engelskspråkiga tidningen The Local används uttrycket varken i USA eller Storbritannien. Där frågar kollegor i stället ”How about some drinks?” eller bara ”Pub?”.

Taggar: RelationerArbetsklimat