Publicerad 22 januari 2016

Är skärmarnas tid förbi?

Artificiell intelligens

Dagarna för våra smarta telefoner kan vara räknade. Inom en femårsperiod kan de komma att ersättas av artificiell intelligens, enligt en rapport från Ericsson.

Vad sägs om en sekreterare som bokar möten, handlar lunch och tar fram fakta du behöver till din rapport? Det kan snart vara verklighet. Men det är inte en fysisk person som utför uppdragen utan artificiell intelligens. Den utvecklingen förutspår Ericsson i sin omvärldsrapport "10 hot consumer Trends 2016". De har frågat 6 650 smartphoneanvändare i 13 av världens största städer hur de ser på framtida användande av smarta telefoner. 85 procent av de tillfrågade tror att bärbara elektroniska assistenter som bygger på artificiell intelligens kommer att bli vanliga inom fem år.

Olle Findahl är professor i medie- och kommunikationsvetenskap och författare till den årliga rapporten "Svenskarna och internet". Han har inte hört den framtidsspaningen tidigare.

– Men det vi vet är att spridningen av smarta telefoner har börjat plana ut efter att ha ökat väldigt snabbt under några år. Det finns också en generationsskillnad i sättet att använda smarta telefoner. Personer under 50 år använder internetfunktionen medan äldre personer främst använder dem för att ringa och skicka meddelanden, säger han.

Teveapparatens intåg på 1950-talet markerade starten för skärmarnas tidsålder. Sedan dess har de bara ökat i antal. Men att ständigt ha en skärm i handen är inte alltid så praktiskt eller säkert. Bilkörning är ett exempel där skärmanvändandet är problematiskt.

Redan i dag finns funktionen Siri inbyggd i iPhone 4S och samtliga senare modeller. Men den har ännu inte slagit igenom på bred front i Sverige.

– Vi har ingen siffra på det men Siri är inte så använt. Det blir ett annat beteende att prata med sin telefon som vi ännu inte känner oss riktigt bekväma med, säger Olle Findahl.

Användare svarar Så vill vi använda artificiell intelligens

  • Som sökmotor (73 %)
  • Som reseguide (64 %)
  • Som personlig assistent (57 %)
  • Som lärare (44 %)
  • Som medicinsk rådgivare (43 %)
  • Som finansiell rådgivare (41 %)
  • Som en kompis att prata med (35 %)
  • Källa: Ericsson Consumer Lab ”10 hot consumer trends 2016”
Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och ansvarig utgivare 08-402 02 52

Taggar: Verktyg och produkterITInnovationer