Publicerad 10 december 2018

Julmusik i butik delar personalen

Julmusik

Är det härligt eller hopplöst med julmusik i högtalarna för den som jobbar i butik? En ny undersökning visar att de flesta gillar musiken – men för vissa är det en plåga.

Det är Handelsanställdas förbund som för första gången gjort en undersökning om musik i butiker, sett utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.

– Det är en fråga som det pratas mycket om bland våra medlemmar och som det finns starka åsikter om, åt alla håll. Så vi ville titta på det lite mer systematiskt för att se om det var ett arbetsmiljöproblem, säger Stefan Carlén, chefsekonom och utredningschef på Handelsanställdas förbund och rapportens författare. Stefan Carlén

I undersökningen har drygt 2 000 medlemmar svarat på en enkät. Ungefär 70 procent jobbade i butiker med musik och 45 procent av dem tyckte musiken var positiv för arbetsmiljön. 24 procent var negativa till musik i butiken.

– Det är bra att det är många positiva, men 24 procent är ändå tillräckligt för att också se det som ett arbetsmiljöproblem.

Undersökningen visade samtidigt merparten av de som inte hade musik i butiken dagligen gärna ville ha det och att de som kände delaktighet i musikval och hade kunskap om hur musiken användes för att stärka varumärket var mer positiva. De som var positiva tyckte också i högre grad att musiken var positiv för kundrelationen. Samtidigt som anställda vars företag inte hade upphovsrättsliga avtal om musik generellt var mer negativa till musiken på jobbet. Så arbetsgivare som vill ta musiken på allvar gör klokt i att hantera den som vilken arbetsmiljöfråga som helst: jobba systematiskt, skapa delaktighet, informera och ta reda på hur anställda mår av musiken.

– Musiken är till för att skapa en atmosfär som bidrar till ökad försäljning, men den får inte leda till sämre arbetsmiljö.

En särskild del av undersökningen rörde just julmusik och resultatet överraskade, säger Stefan Carlén. Antagandet var att merparten skulle tycka julmusiken var jobbig, men endast en tredjedel svarade att de inte gillade julmusiken.

– Även om det finns visst stöd för att julmusik är mer påfrestande så har vi kanske haft en överdriven bild av den. En spekulation är att julhandeln är en stressig period och kanske leder det till att man även upplever musiken som mer stressande, fast det egentligen har med andra saker att göra.

Ladda ner undersökningen:

 

Taggar: Arbetsmiljöarbete