Publicerad 30 november 2020

Många arbetsmiljöbrister inom e-handeln

E-handeln

Under årets Black Week och Black Friday valde fler svenskar än någonsin att shoppa online. Samtidigt som näthandeln ökar till följd av pandemin visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket att det finns stora arbetsmiljöbrister i e-handelskedjan.

Under förra veckans Black Week ökade näthandeln med 41 procent jämfört med förra året. Det visar statistik från Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. Även Postnord rapporterar en ökning på hela 49 procent under andra kvartalet 2020. Inför årets julhandel förväntas trenden hålla i sig – allt fler kommer köpa sina julklappar på nätet.

Samtidigt visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats av paketterminaler, budfirmor och utlämningsställen, att 8 av 10 företag har brister.

En stor del av pakethanteringen på exempelvis utlämningsställen sker manuellt – det vill säga utan lyfthjälpmedel. Nästan 30 procent av de brister som Arbetsmiljöverket hittat handlar om ergonomi.

– Många medarbetare har inte rätt förutsättningar att jobba på ett sätt som är skonsamt för kroppen. I förlängningen leder det till att det förebyggande arbetet inte blir framgångsrikt, då de exempelvis inte har fått kunskaper om risker och om hälsosam arbetsteknik, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket i en kommentar. Foto: Arbetsmiljöverket

Många arbetsgivare missar att riskbedöma pakethanteringen och tar inte hänsyn till hur ofta de som jobbar med pakethantering lyfter varor och hur många paket de hanterar under en arbetsdag.

– Till exempel kan det vara mer belastande att hantera många lätta paket under lång tid än några få tunga paket, säger Erna Zelmin-Ekenhem.

Hanteringen av truckar i lagermiljöer och på terminaler är en annan allvarlig risk som framkommer i rapporten. Truckförare är den mest olycksdrabbade yrkeskategorin bland män i Sverige och olyckor kopplade till truckar har ökat de senaste åren.

Tips bättre arbetsmiljö i e-handeln

  • Riskbedöm arbetsmiljön regelbundet På prevent.se samt på av.se finns bra stöd för att göra en riskbedömning
  • Samverka med skyddsombud och personal Se till att det finns rutiner för hur ni kan jobba tillsammans på arbetsplatsen för att förbättra arbetsmiljön.
  • Vidta åtgärder När ni har gjort en riskbedömning är det dags att vidta åtgärder för att minska skador och olyckor.
  • Följ upp Åtgärderna måste följas upp regelbundet så att ni ser att de fått den effekt ni vill ha.
  • Satsa på introduktion En bra introduktion av nyanställda minskar risken för skador och olyckor.

Källa: Arbetsmiljöverket

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom Marianne Zetterblom Chefredaktör och ansvarig utgivare 08-402 02 52

Taggar: ArbetsmiljöarbeteErgonomi