Lennart Börjesson, Personal- och miljöansvarig, Taxi Varberg

Publicerad 14 oktober 2014

Så kan hot och våld förebyggas

Så gjorde vi

Taxibolaget:
Lennart Börjesson, Personal- och miljöansvarig, Taxi Varberg, 100 chaufförer

Vad är ert viktigaste verktyg mot hot och våld?

– Utbildning. Vi har precis haft 40 chaufförer på kurs. De har fått lära sig att hantera olika personer och olika situationer. Bemötandet är A och O i vårt yrke.

Hur gör ni om kunden blir hotfull?

– Våra chaufförer vet att de bara kan släppa av kunden om de känner sig hotade. Det finns också larmknapp i bilarna som går till vår beställningscentral och alla bilar utrustade med kamera.

Har ni någon policy vad det gäller att driva in betalningen?

– Att aldrig jaga kunderna utanför bilen. De kan ha kniv eller skjutvapen och vi ska inte riskera våra liv för några futtiga hundralappar. I bilarna har vi pärmar med instruktioner om hur chaufförerna ska agera vid olika situationer.

Vad har ni för stöd för chaufförerna om något allvarligt inträffar?

– Vi har en krisgrupp som är beredd att rycka in. Det gäller att tänka på att människor reagerar olika. Vi är noga med att hålla kontakten med chaufförerna en tid efter en incident, för även om de känner sig okej först kan reaktionen komma senare.

 

Casinot:
Camilla Collstam, Dealer, Casino Comspol, 1 200 gäster under en dag

Vem är genomsnittsgästen?

– En man som är mellan 40 och 50 år som spelar för mellan 50 och 25000 kronor. Vi har en hel del stammisar, men får inte ta emot dricks när någon vinner.

Händer det att gästerna ska diskutera en spelomgång?

– Ibland kan de säga: ”Lilla gumman så här funkar det”.  Blir det tjafs kan jag kalla på en Inspector Dealer som alltid är i närheten.  Skulle det inte hjälpa finns det säkerhetsvakter i lokalen. Vi har också en larmknapp för överfall under bordet. Men gästerna är oftast trevliga.

Har du känt dig rädd på jobbet?

– Nej, aldrig.  Däremot kan det bli dålig stämning vid bordet när en gäst har oflyt. Även om det inte är mitt fel att de förlorat kan de börja muttra könsord och annat. Då blir jag förbannad och ber dem att sluta med sådana ord om de ska spela vid mitt bord. 

Vad ska du göra om något allvarligt inträffar?

– Skulle jag känna mig hotad ska jag bara lämna bordet och gå därifrån. Likaså vid ett rånförsök. Vi dealers är helt på det klara med att vår säkerhet går före pengarna.

 

Städbolaget:
Sergio Laguna, skyddsombud och huvudskyddsombud, ISS Malmö, 600 städare

Vad förekommer det för hot i er bransch?

– Både fysiskt och psykiskt. Kunderna kan hota städarna med att byta ut dem om de inte jobbar mer. Många känner sig oroliga och stressade av det. Jag försöker se till att företagen som anlitar våra städare lever upp till sina avtal om att städarna är anställda på ett visst antal timmar och inte per kvadratmeter.

Hur kan det fysiska våldet se ut?

– Även om det hör till ovanligheterna har det hänt att folk blivit både spottade och sparkade på under arbetet, vilket givetvis blir polisanmälan.  Om folk känner sig otrygga och rädda får de gå två och två eller så får de städa på en annan plats.

Hur har städningen på industri-

områden blivit tryggare?

– Genom att de är två som städar och att en av dem har körkort så att de slipper gå från en busshållplats långt bort. Vi skyddsombud jobbar också för att alla ska ha mobiltelefon genom företaget.

Vem kan städaren kontakta om de känner sig rädda på jobbet?

– På alla arbetsplatser finns en grön pärm med mitt telefonnummer och arbetsledarens telefonnummer.

Vad kan du göra som skyddsombud?

– Just nu är jag med i ett projekt genom Fastighetsanställdas förbund där jag åker ut till företagen och gör fler skyddsronder än vanligt. På så sätt kan jag höra hur folket på arbetsplatserna har det och vi kan också lösa vissa problem tillsammans direkt.

 

Livsmedelsbutiken:
Örjan Josefsson, butikschef, Ica Nära Sergels Torg, 5000 kunder varje dag

Hur hanterar ni kränkningar och hot?

– Vi har nolltolerans och anmäler alltid till närpolisen. Det kan vara en kund som kallar en medarbetare för hora eller hotar på något sätt. Med hjälp av kameror i butiken brukar polisen ofta känna igen vem kunden är eftersom det finns en klick på 150 personer som rör sig här kring Plattan. 

Kamerorna har också ett annat syfte hos er, vilket?

– Har det varit en incident där en medarbetare känt sig osäker eller hotad går vi med hjälp av filmen igenom vad som hände, vad som gick fel och vad vi kan göra i stället.

Vilka hjälpmedel har ni mer?

– Ansvariga ute i butiken har bärbara larm som går till väktarna och överfallslarm som går till polisen.  Den som känner sig otrygg ska larma utan att tveka. Vi har också väktare som är med och öppnar och stänger butiken.

Ni jobbar också förebyggande?

– Ja, vi vill undvika bråk i butiken. Därför är vi tillsammans med andra butiker med och betalar två ordningsvakter som rör sig i området runt Sergels Torg, de har befogenhet att gripa snattare så att våra medarbetare inte behöver konfrontera dem.

Hur ofta pratar ni om säkerhet?

– Det är en stående punkt på våra personalmöten som vi har minst en gång i månaden.

Gerd Eriksson

Taggar: Så gjorde vi