Carina Lindström

Publicerad 21 september 2015

Få roligare på jobbet

Så gjorde vi

Hur gör man för att få roligt på jobbet? Här delar fyra personer med sig av sina bästa tips för en roligare vardag och fler skratt under arbetsdagen. 

Martina Dornerus, Kontorschef på Ekonomkonsulter i Markaryd AB:

Varför har ni kick off varje år efter semestern?

– För att det är en tradition att vi gör något roligt tillsammans, en gemensam start inför hösten. Företaget består bara av tjejer och förra året var vi en heldag i Malmö och shoppade, målade naglarna och gick på fin restaurang.

Vad ska ni hitta på i år då?

– Vi ska åkta till Köpenhamn och gå på Ströget, ha femkamp på Tivoli och äta gott på kvällen. Men det är hemligt för medarbetarna än så länge. I år känns det också extra viktigt med kick off eftersom vi blir fler på företaget och då blir dagen i Köpenhamn ett bra sätt att lära känna varandra utanför arbetet.

Varför åker ni i väg?

– Vårt jobb är vanligtvis ganska enformigt och vi sitter mycket för oss själva och pysslar med siffror. Att byta miljö och att samlas utanför jobbet tror jag skapar en vi-känsla som gör att man samarbetar bättre även i arbetet.

Följer alla medarbetare med?

– Javisst, alla vill följa med. Vi stänger kontoret och är borta hela dagen. Till kunderna skriver vi att vi är på kick off. Resan är främst en nöjesresa där vi ska ha det bra tillsammans, kanske säger jag något kort om årets målsättningar till middagen.

Jonas Karlsson, Målarmästarns Färgbutik, Enskede:

Vad brukar ni göra för kul tillsammans?

– Vi gör ett julkort varje år som vi skickar ut till våra kunder. Där klär vi ut oss efter ett visst tema och låter en fotograf plåta oss. Förra årets tema var naturväsen. Vi brukar hålla på en hel kväll och vi har väldigt roligt. Det blir många bilder innan vi är nöjda.

Är kunderna med och röstar fram årets tema?

– Javisst. Men det är lite hemlighetsmakeri runt julkortet innan det släpps. Vi brukar ha det stående övertäckt i butiken för att skapa lite spänning. När det är dags att dra bort skynket bjuder vi kunderna på skumpa och chips och firar tillsammans med dem.

Ni ordnar också gemensamma tävlingar på jobbet?

– Vi som jobbar här kan bestämma oss för att vi ska sälja en viss produkt under en viss tid. Och beroende hur mycket vi lyckas sälja gör vi en stege med olika belöningar till oss själva. I år räckte det till en tur med en räkbåt. Hade vi nått högre upp på stegen hade det blivit ett besök på Gröna Lund.

Kan det bli för mycket av det roliga?

– Jag tror inte att man ska göra för många grejer tillsammans utanför jobbet, det ska vara så att man verkligen ser fram emot dem och inte ett påtvingat måste. Men det är viktigt att ha roligt medan man arbetar också, inte bara utanför.

Håkan Svanström, vd på Svanströms El och VVS i Älvsjö:

Vad har ni för kul grejer på jobbet?

– Vi har två flipperspel. Då och då beställer vi pizza och öl och hänger kvar efter jobbet och spelar. Och så har vi en frysbox där det alltid finns glass, de som jobbar här får äta hur många de vill. I början var det stor åtgång, nu är det väl någon gång i veckan de äter en glass. Men praktikanterna som kommer hit brukar jubla.

Vad gör ni för saker tillsammans utanför jobbet?

– Vi har bowlat, kört fångarna på fortet, spelat paintball och så har företaget ett fartyg som ligger vid en kaj här i Stockholm. Där vi har grillkväll en gång varje sommar och den brukar det snackas om.
Är det viktigt att göra saker ihop?

– Ja, vi har både elektriker och rörmokare anställda och de behöver kunna jobba ihop som ett team. Får de göra roliga saker tillsammans utanför jobbet så är jag övertygad om att de funkar bättre ihop på jobbet också. Det är som med ett fotbollslag, de måste träna och bo ihop för att kunna göra ett gott resultat på match.

Vad krävs det av dig som chef att planera alla roligheter?

– Eftersom vi är ett företag som har jour dygnet runt årets alla dagar tar det tid och är lite omständligt. Men det är alla gånger värt det. Jag vill att vi ska vara som en stor familj.

Carina Lindström, HR-Chef på försäkringsbolaget Bliwa i Stockholm:

Vilken är årets roligaste händelse hos er?

– Det är vår konferens som vi har efter semestern. Den blir som en startpunkt för arbetsåret och vi går igenom våra strategier och utvecklingen av verksamheten. Det finns ett väldigt sug bland medarbetarna att få veta vad som är på gång i företaget och hur det ser ut framöver.

Har medarbetarna kul på konferensen?

– Ja, den är populär. Många tycker att det bästa med den är att få tillfälle att prata med varandra och umgås utanför de vanliga grupperna och enheterna. Konferensen har alltid ett huvudtema, förra året var det "Affären i fokus". Temat i år är hemligt tills vi kommer dit.

Var har ni konferensen?

– Alltid på ett annat ställe än kontoret. Vi ordnar gemensam transport dit. Det är stimulerande att komma iväg tillsammans, att byta miljö och att lyfta blicken. Det är också viktigt att det är en plats med utrymme där det finns svängrum för alla. På så sätt blir det mer kreativt.

Är det ett bra sätt att förena nytta med nöje?

– Konferensen är ett verktyg för att samla medarbetarna och för att stärka vår gemensamma företagskultur. Det blir många skratt och det kommer fram massor med bra idéer och konkreta förslag.

 

Taggar: Så gjorde viArbetsklimat