Publicerad 10 november 2015

Tips för en bättre start

Hälsa

Morgonstund har guld i mun heter det ju. Ett ganska avskyvärt talesätt tycker nog många. Men faktum kvarstår – en god morgon med bra rutiner skapar bättre möjligheter för en bra dag.

Oavsett om du är morgon- eller kvällsmänniska är det morgonen som kommer först och som sätter nivån på resten av dagen. Det är då du måste fylla på med syre och energi för att huvud och kropp ska kunna prestera och det är då du grundar det humör du kanske får dras med resten av dagen.

Känns det där lättare sagt än gjort finns rutiner att ta till, goda att lägga sig till med, och dåliga att sluta med. Rutiner som skapar förutsättningar för en kreativ och bra dag. För det finns sätt att undvika att vakna på fel sida. Här följer sju tips:

1.Ha något att se fram emot
Det är oerhört mycket lättare att gå upp om man har något att se fram emot. Det kan vara att få äta sin favoritfrukost (som man kan ha förberett kvällen innan), kolla en stund på tv-serien man inte kan släppa, få läsa i boken man inte kan lägga ifrån sig eller att ha sex (både kvinnor och mär har lättare att bli upphetsade på morgonen). Att gå upp 20 minuter tidigare för att göra något trevligt är värt besväret.

2.Snooza (helst) inte
Att snooza kan kännas underbart ett kort tag, men drar ju egentligen bara ut på lidandet och får dig att tycka synd om dig själv. Att gå upp direkt kan vara otrevligt i stunden, men gör ofta gott i längden.

3. Drick vatten
Ett stort glas vatten när du vaknar får igång ämnesomsättningen och gör att du omedelbart piggnar till. Och kroppen gör sig av med vätska även under natten, så vaknar du med lätt huvudvärk kan det vara vätskebrist du känner.

4. Släpp in ljus
Du behöver ljus för att ställa om dig till dag. Dra upp rullgardinen och släpp in så mycket ljus som möjligt. Är det fortfarande mörkt ute – tänd lampor och vänj dig vid ljuset.

5. Ät frukost
Efter nattens vila behöver kroppen näring för att starta upp igen och klara av dagen. Att hoppa över frukost för att spara tid eller gå ner i vikt är kontraproduktivt. Du blir orkeslös och det ökar sockersuget under förmiddagen.

6. Läs något
På morgonen är din hjärna öppen och mottaglig för ny information. Det gör också att det är bra att göra tankekrävande arbetsuppgifter på jobbet under förmiddagen.

7. Gå en promenad
Även en kort promenad på morgonen ger dig dagsljus och får igång kroppen. Vardagsmotionen är ju också väldigt viktig för din hälsa på sikt, det är avstressande och stärker immunförsvaret och minskar dessutom risken för depressioner.

Taggar: LivsstilMå bra