Publicerad 17 december 2019

Årets julklapp – var snäll mot dig själv

stress

Att vara omtänksam och snäll mot kollegor får oss att må bättre på jobbet. Men för att julen inte bara ska bli en tid av stress och måsten är det minst lika viktigt att vara snäll mot sig själv.

Fysiska behov som att äta och sova ifrågasätter vi oftast inte. Men när det kommer till känslomässiga behov är det betydligt vanligare att vi väljer att kompromissa eller kanske helt ignorera dem, enligt psykoterapeuten Philip Bäckmo.

Om vi ofta väljer att inte lyssna på vår inre röst kan det påverka välbefinnandet negativt.

– Det kan röra sig om en känsla av meningslöshet och tomhet eller ilska och spänningshuvudvärk, säger Philip Bäckmo.

För att förstå vad vi behöver, måste vi avsätta tid för reflektion. Philip Bäckmo betonar också vikten av att vara snäll mot sig själv och han förklarar att snällhet kan ha olika innebörd.

– Att förstå vad du behöver är en intellektuell snällhet. Känslomässig snällhet kan betyda att inte hacka på dig själv. Viljemässig snällhet innebär däremot att göra det rätta: att börja ställa krav och ta sig ur destruktiva situationer eller relationer.

Och det sistnämnda hänger samman med att vara lojal mot sig själv.

– Det innebär att stå fast vid sina egna värderingar och att våga gå i otakt med andra, även om det kostar på. Det kanske betyder att inte jobba övertid om man värderar familjeliv framför karriär– trots att det är normen på en viss arbetsplats.

mindre stress varva ner i jul

Många förknippar december med stress, mycket ska avslutas och ännu mer ska fixas inför jul. Men det går att minska stressen och få den där återhämtningen som vi alla längtar efter.

  • Gå i mål på jobbet Dela in arbetsuppgifterna i ”ska göra”-punkter och ”borde”-punkter. Då är det lättare att få en helhetsbild över din arbetssituation. Räkna sedan hur många arbetsdagar du har kvar, hur uppgifterna kan fördelas och om någon annan behöver påminnas för att du ska hinna bli klar i tid.
  • Planera lagom När man planerar sin ledighet är det lätt att glömma att lägga in tid för återhämtning och vila. Kroppen känner inte skillnad på stress på jobbet och stress privat även om det man gör är kul. Därför kan det vara en god idé att inte planera in för många middagar och släktbesök under ledigheten.
  • Ta en paus från sociala medier Att titta på bilder på vänners perfekta pepparkakshus eller härliga skidsemester med familjen kan skapa en känsla av stress och misslyckande. Testa att ta jullov från sociala medier.
  • Mjukstarta Oxveckorna brukar de första veckorna i januari kallas för. Vi har ont om pengar och det är ofta långt till nästa ledighet. Många sover mer under julhelgerna och dygnsrytmen förskjuts. Ha överseende med att det tar några dagar att ställa om. Försök att mjukstarta första veckan och inte boka in för många möten.

 

 

3 tips öva din självmedkänsla

Om vi övar upp vår självmedkänsla kan vi bli lugnare och mer närvarande – oavsett tid på året. I längden är det betydligt mer hållbart att driva sig själv med medkänsla än med piska.

  • Acceptera att livet är jobbigt ibland. Det ingår i att vara människa och är lika för alla.'
  • Bemöt dig själv som du skulle bemöta en god vän, det vill säga med omtanke och vänlighet. Om en vän har det jobbigt skulle du lyssna och trösta och inte skuldbelägga eller kritisera.
  • Öva på att vara närvarande i stunden genom till exempel yoga eller mindfulness. Det skapar en inre trygghet och gör det lättare att bli snäll mot sig själv. Beröring och värme är en annan sak som skapar trygghet. Testa till exempel att lägga händerna mot kroppen när du är stressad.

 

Louise Ragnartz

Louise Ragnartz Louise Ragnartz

Taggar: StressMå bra